החברים של עשר - ידיעת עובדות יסוד

ידיעת עובדות יסוד היא אחת המטרות החשובות בהוראת המתמטיקה בכיתות היסוד ובפרט בכיתות א' -ב'.
חלק מן הסיבות לכך הן שידיעתן מביאה תועלת בעשיית אומדן וחישובים בראש וידיעתן גם מאפשרת שימוש באסטרטגיות יעילות יותר עבור עובדות קשות יותר בהמשך.
אנו רוצים שילדים ישתמשו בעובדות שהם כבר יודעים, כדי לגזור מהן את העובדות שהם אינם יודעים כדי ליעל את החישוב. לדוגמה: ילד שידע בעל פה ש  10=3+7  ידע ש  11=4+7 בקלות ולא יצטרך לחשב את התרגיל מההתחלה.
אין ספק שילדים שיודעים את העובדות מצליחים יותר במתמטיקה של בית הספר.
חלק מן עובדות היסוד הן: חיבור וחיסור של 1 ו-0, ידיעת התאומים כמו 2+2, 3+3, 4+4 וכו'...
וידיעת מרכיבי העשר כמו: 1+9 ,2+8 ,3+7 וכו'...
קולגה מהעבודה קוראת להם: "החברים של עשר" ובהחלט אימצתי את השם!
ידיעת "החברים של עשר" תומכת באסטרטגיות מורכבות ולכן, יש לתת תשומת לב בשלב מוקדם של לימוד המתמטיקה למרכיבי העשר. זו אחת הסיבות שאני משלבת לאורך השנה פעילויות, משחקים ודפי עבודה רבים לתירגול נושא זה.

הנה מספר רעיונות:

"הדינוזאורים של עשר"


הוראות: תחילה הילדים ממיינים את הכרטיסיות לעובדות נכונות ולא נכונות ובעצם לבסוף, נשארים עם לוח "החברים של עשר" שיכול לשמש אותם להמשך תירגול.

"ארנב העשר"
משימה יצירתית ונחמדה שהעברתי השנה בכיתה השייכת לאיריס באום ממרכז "שורשים" בבת ים.


ניתן להוריד את הקובץ מהבלוג של איריס בקישור הבא ובכלל מומלץ לשוטט שם - יש לאיריס דברים נפלאים!


יצרת משחקים ודפי עבודה חוויתיים ברוח חג או עונה




תירגול נעים!

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"אוצרות הסיפור שלי" - מטלת קריאה לחופשת הפסח