רשומות

מציג פוסטים מתאריך מרץ 26, 2014

חקירת לוח המאה דרך המשל האריה והעכבר

תמונה
חקירת לוח המאה הוא נושא מרתק. באחד משיעורי חקירת לוח המאה, רציתי להמחיש לילדים שבעשרת שלמה יש 10 יחידות, דבר מופשט שקשה להם לתפוש. עשיתי זאת דרך המשל "האריה והעכבר". סיפרתי את הגרסה הקצרה של איסופוס אך, ניתן לספר את גרסתו של לוין קיפניס "אריה גיבור ועכבר בין חור". האריה והעכבר/איספוס האריה היה יָֹשֵן. עכבר, שלא הרגיש באריה, עבר על גופו. הֵקיץ האריה משנתו וּתפסוֹ. ביקש העכבר רחמים באמרו: עזבני לנפשי ואשיב לך טובה. דברי העכבר הצחיקו את האריה והוא עזבו. באחד הימים צדו ציידים את האריה וקשרוהו בחבל אל עץ. שמע העכבר את שאגת האריה, בא בריצה, כרסם את החבל עד שניתק אותו. אמר העכבר לָאריה: הזוכר אתה כי צחקת לי, ולא האמנת שאוכל להשיב לך טובה? והנה עכשיו עיניך הרואות: גם העכבר הקטן יכול לפעמים לעזור לאריה! אחרי שדיברנו על מוסר ההשכל החשוב, סיפרתי לילדים סיפור שארע לאחר המקרה: האריה -מלך היער למד את הלקח החשוב והוא והעכבר הפכו חברים טובים! במסגרת אותה חברות הם קבעו לרוץ יחד את ריצת הבוקר שלהם. הם נפגשו בקרחת היער בשעה שבע בבוקר בדיוק והחלו לרוץ אך, לצערם הבדלי הגו

משחק רב שימושי

תמונה
כמו שכבר ניתן היה להבין, אני אוהבת לשלב משחקים בלמידה החל ממשחקי קופסה דרך משחקי מחשב ועד משחקים מעולם התאטרון. למעשה, אני חושבת שמי שמכוון ללמידה משמעותית, חייב לשלב משחקים בתהליך הלמידה. בתחום משחקי הקופסה, אני אוהבת לצור משחקי מסלול רב שימושיים. הכוונה היא משחקי מסלול שניתן להשתמש בהם לכל נושא שנבחר. לדוגמה, לקחתי את המשחק המוכר "סולמות ונחשים, "הוספתי בין המשבצות מדבקות סמיילי וכל פעם שהילד דורך עליהן הוא צריך להרים כרטיס שאלה מהקופה ולענות עליה. כל פעם אני משנה את הנושא של השאלות או הרמה שלהן וכך בעצם נוצר לי משחק חדש. למשל עכשיו המשחק משמש בכיתה לחזרה על החומר הנלמד בחשבון ובכל כרטיסיה ישנו תרגיל שעליהם לפתור. (אני מבקשת מכולם לפתור, אך רק הילד שחיילו הגיע לסמיילי צריך לענות). זוהי דרך נחמדה לגוון את הלמידה ואין ספק שמהנה. ניתן למצוא לוחות מוכנים באינטרנט ואף לקחת משחק ישן שכבר אינו בשימוש כמו הדוגמה הבאה: בלוח זה, בכל סיבוב מרימים קלף שאלה, כאשר כל צבע מכיל שאלות בנושא אחר. למשל בחשבון, ניתן שכל צבע ייצג סוג אחר של תרגילים לדוגמה: כחול-תרגי