יום חמישי, 9 במרץ 2017

"אוצרות הסיפור שלי" - מטלת קריאה לחופשת הפסח

חופשת פסח מתקרבת ומורים רבים מתלבטים האם לתת לתלמידים שעורי בית? ואם לתת, אז איך לעשות זאת מבלי להעמיס על הילדים ובכל זאת להמשיך ולתרגל קריאה בחופשה כל כך ארוכה?
הפוסט הזה נכתב כדי להציע לכם, מורות ומורים, רעיון למשימה יצירתית ומהנה, שניתן לתת לחופשת הפסח -
"אוצרות הסיפור שלי" הוא רעיון יצירתי ומיוחד שנחשפתי אליו לאחרונה ומטרתו העיקרית: עידוד קריאה במהלך חופשת הפסח. דרכו אנו משיגים מטרות נוספות ולא פחות חשובות: עידוד השיח הדבור בכיתה, התנסות בעמידה מול קהל, חשיבה יצירתית והתנסות ראשונית בהמלצה על ספר.

אז איך זה עובד?
תחילה, הילדים בוחרים ספר קריאה אותו יקראו במהלך החופשה.
לשם כך מומלץ מאוד לערוך רשימת ספרים הבנויה מספרי "מצעד הספרים" וכן, ספרים נוספים המתאימים לרמת הקריאה של הילדים. 
בנוסף, הם מקבלים טבלת "תיעוד קריאה" - בה הם מתעדים את הקריאה - מספר העמודים שקראו בכל יום.
ניתן להוריד את הטבלה בלחיצה על הקישור.
בסיום הקריאה הילדים בוחרים חמישה חפצים הקשורים לספר שקראו ומכניסים לתוך קופסת נעליים, אותה קישטו לפני היציאה לחופשה.

קופסת נעליים מקושטת

דוגמה לחפצים שהביאה ילדה שקראה את הספר "מי מכיר את בילבי בת גרב?" והקישור שלהם לספר:

החפצים שנבחרו בעקבות הספר "בילבי" - מערוך, שרשרת, סוס, מטבעות ופאה ג'ינג'ית

סוס - לבילבי יש סוס אותו היא מגדלת בבית שלה שנקרא: "וילה מצחיקולה". היא כל כך חזקה שהיא מסוגלת להרים אותו.
מערוך - לבילבי לא היו הורים ולכן היא היתה מכינה לעצמה ארוחות. היא אהבה במיוחד להכין פנקייקים.
שרשרת עם חרוזים ורודים - בילבי אהבה להיות "חפשנית" (אחת שמחפשת אוצרות) יום אחד היא טיילה עם חבריה: טומי ואניקה ויחד הם מצאו סיר ושרשרת אלמוגים.
פאה ג'ינג'ית עם צמות - בילבי היתה ג'ינג'ית והיא אהבה ללכת עם שתי צמות מצחיקות.
מטבעות - לבילבי היתה בבית מזוודה מלאת מטבעות זהב. פעם שני שודדים נכנסו לביתה וניסו לגנוב לה אותה. כמובן שלא הצליחו.
*ניתן לראות דרך החפצים התייחסות לגיבורי הספר, לעלילה, לאפיון הדמויות ולאירועים שהשאירו רושם על הילדה.


לאחר החזרה מהחופשה, הילדים מציגים את הספרים שקראו לחבריהם לכיתה, דרך חמשת החפצים שבחרו.

נועם מציג לילדי הכיתה את הספר שבחר 

לינוי מציגה לילדי הכיתה את הספר שקראה דרך החפצים שבחרה.


בסיום הפרויקט ניתן להציג את התוצרים בכיתה.
תצוגה של התוצרים


המלצות:
  • לפני תחילת הפרויקט כדאי לשלוח להורים את הרציונל שלו ושלבי העבודה באופן מסודר. שיתוף זה יגייס אותם לפרויקט ויתרום להצלחתו. בנוסף, יש לצרף רשימה מסודרת של שמות הספרים מ"מצעד הספרים" וספרים נוספים מתאימים. 
  • יש לבקשם לאשר איתך כל ספר אחר שיבחרו וזאת כדי לוודא שרמתו מותאמת לרמת הקריאה שלהם.
  • כדאי לפנות שני שיעורים לסדנת קישוט קופסת הנעליים ולהביא חומרי יצירה רבים ומגוונים וכן, מוסיקת רקע כדי למקסם את החוויה ולהלהיב אותם.
  • כדי לתת מקסימום תשומת לב לכל אחד מהילדים ממליצה לאפשר לעד שלושה ילדים ביום להציג את הספר והתוצרים.
קריאה מהנה!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ניתן למצוא אותי גם בפייסבוק  Naama Meiri Makov