חקירת לוח המאה דרך המשל האריה והעכבר

חקירת לוח המאה הוא נושא מרתק.
באחד משיעורי חקירת לוח המאה, רציתי להמחיש לילדים שבעשרת שלמה יש 10 יחידות, דבר מופשט שקשה להם לתפוש.
עשיתי זאת דרך המשל "האריה והעכבר".
סיפרתי את הגרסה הקצרה של איסופוס אך, ניתן לספר את גרסתו של לוין קיפניס "אריה גיבור ועכבר בין חור".

האריה והעכבר/איספוס

האריה היה יָֹשֵן. עכבר, שלא הרגיש באריה, עבר על גופו. הֵקיץ האריה משנתו וּתפסוֹ. ביקש העכבר רחמים באמרו: עזבני לנפשי ואשיב לך טובה. דברי העכבר הצחיקו את האריה והוא עזבו.

באחד הימים צדו ציידים את האריה וקשרוהו בחבל אל עץ. שמע העכבר את שאגת האריה, בא בריצה, כרסם את החבל עד שניתק אותו. אמר העכבר לָאריה: הזוכר אתה כי צחקת לי, ולא האמנת שאוכל להשיב לך טובה? והנה עכשיו עיניך הרואות: גם העכבר הקטן יכול לפעמים לעזור לאריה!

אחרי שדיברנו על מוסר ההשכל החשוב, סיפרתי לילדים סיפור שארע לאחר המקרה: האריה -מלך היער למד את הלקח החשוב והוא והעכבר הפכו חברים טובים! במסגרת אותה חברות הם קבעו לרוץ יחד את ריצת הבוקר שלהם.
הם נפגשו בקרחת היער בשעה שבע בבוקר בדיוק והחלו לרוץ אך, לצערם הבדלי הגודל שלהם מהווים בעיה מאחר וכל צעד של האריה הם עשרה צעדים של העכבר... קשה להם לרוץ יחד, הם נפגשים לעיתים רחוקות....
הצגתי את מצגת הממחישה את אותה ריצה והילדים ראו זאת במו עיניהם, תוך דיון מעמיק מהי הבעיה של האריה והעכבר והיכן הם נפגשים... רק בעשרות שלמות.



ניתן להוריד את מערך השיעור המלא המכיל את שאלות הדיון למצגת, המצגת המלווה ודף עבודה בעקבות המצגת.

חקירה מהנה!

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"אוצרות הסיפור שלי" - מטלת קריאה לחופשת הפסח