גלויות לכתיבת חוויה אישית - לתיעוד תהליך התפתחות הכתיבה

ישנה חשיבות לתיעוד התפתחות הכתיבה אצל ילדים ובמיוחד בכיתה א', מאחר ובתקופה זו ההתפתחות של הכתיבה הכי משמעותית ומורגשת, בעיניי אפילו הכי מרגשת! בתחילת השנה רוב הילדים כותבים אותיות בודדות וג'יבריש ומסיימים את השנה כאשר הם יודעים לכתוב משפטים שלמים.

מורות רבות מתעדות את התפתחות הכתיבה בדרכים שונות: שומרות אחת לתקופה תוצר כתיבה של התלמידים או מנהלות מחברת מיוחדת אשר התלמידים מתבקשים לכתוב בה במספר מועדים שונים.

חברתי הכישרונית - עדימאיה או כמו שאנחנו קוראות לה: מדהימאיה, הגתה את רעיון הגלויות אשר מטרתו לתעד באופן חוויתי את התהליך:
בסיום חופשת חג כאשר אנו חוזרים לבית הספר, הילדים להוטים לשתף בחוויות שצברו במהלך החופשה.
הם מקבלים גלויה, בה הם מתבקשים לכתוב חוויה מהחופש, זאת לאחר מהלך הוראה שלם שבו הילדים משתפים זה את זו ב"שיח עמיתים"  (על מיומנות זו אני מסבירה בהרחבה באחת הסדנאות שלי למורות.), אנו מזהים אוצר מילים רלוונטי ואותו כותבים על דף גדול (מה שמסייע לילדים בזמן הכתיבה...), מתכננים יחד את הכתיבה, רואים דוגמאות לגלויות עליהן כתבו כותבים מיומנים (אני שומרת גלויות משנים עברו...) וכו'...
בצד אחד של הגלויה הם כותבים את החוויה ששיתפו ואילו בצד השני מאיירים אותה.
הם מוסיפים לגלויה: מוען, נמען, כתובת ולסיום, מדביקים בול שעוצב במיוחד ברוח החג.
בסיום הפעילות, אני אוספת את הגלויות עד יום קבלת ההורים האחרון של אותה שנה.

במפגש זה, אני מחלקת לכל אחד את הגלויות שצבר בהמלך השנה (סה"כ חמש גלויות), ואנו מתבוננים יחד בגלויות וחוקרים את התפתחות הכתיבה שלהם, בעיקר שמים דגש על ההתקדמות האדירה של כל אחד ואחת מהם.
הרי, זה העיקר ההתקדמות האישית של כל ילד ביחס לעצמו.
אירוע זה הוא אחד האירועים המרגשים בשנה, הן לילד ולהורה והן לי כמי שליוותה את התהליך המשמעותי הזה.

כמה דגשים:
  • לפני חשיפת הגלויה הראשונה (חג סוכות) אני מסבירה בפירוט על הגלויה: מטרתה, איך היא בנויה, מראה את אוסף הגלויות שלי ומספרת לילדים את הסיפור "איתמר מכתב" / דויד גרוסמן ו"מכתב" מסדרת הספרים של צפרדי וקרפד. אני כמובן מקשרת זאת לאיגרות השנה טובה שהילדים כתבו וקיבל בראש השנה.
  • בזמן הכתיבה אני לא מתערבת בכתיבה כדי שהתיעוד יהיה תואם לשלב ההתפתחותי בו הילדים נמצאים.(תוצר הכתיבה מהווה בסיס עבורי לבניית תוכנית התערבות להמשך.)
  • אני מאפשרת לילדים לבחור האם להתחיל מהכתיבה או מהאיור.


דוגמת תיעוד הכתיבה של לינוי המקסימה:

גלויה ראשונה לאחר חופשת סוכות - ניתן לראות שלינוי בחרה לא לכתוב כלל אלא רק לצייר בגב הגלויה. ילדים רבים בשלב הזה בוחרים רק לצייר את החוויה וזה בסדר גמור! הרצון והביטחון לכתוב יגיעו בהמשך הם כמובן כותבים את שמם בנמען. 

גלויה שניה לאחר חופשת חנוכה, שלב בשנה בו רוב ילדי הכיתה סיימו את החוברת הראשונה (צלילים קמת פתח ושווא) ניתן לראות כבר ניסיון של כתיבת משפט בו חסרים י'(חיריק) ו-ו' (חולם) מאחר ולינוי עוד לא למדה תנועות אלה.

גלויה רביעית, לאחר חופשת פסח כאשר רוב ילדי הכיתה סיימו את תהליך רכישת הקריאה. ניתן לראות משפט תקין מבחינה תחבירית עם שגיאות הומופוניות.


גלויה חמישית ואחרונה לשנה זו. ניתן לראות מספר משפטים ופירוט רב יותר של החוויה ומעבר לאותיות כתב. בגלויה עצמה אינני מתקנת את הטעויות חשוב לי לשמור על אותנטיות. אני מסמנת לי נקודות להמשך עבודה למשל: לחזור עם לינוי על תנועות חיריק וחולם.

להורדת הגלויות לחצו כאן

תגובות

עינת אמר/ה…
היכן ניתן למצוא את הגלויות בבקשה?
Unknown אמר/ה…
רעיון מקסים
אשמח לקבל עותק של הגלויה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"אוצרות הסיפור שלי" - מטלת קריאה לחופשת הפסח