בעיות מילוליות


דרך הפייסבוק וקבוצת "מורות משקיעות" התוודעתי לכמה מורות אדירות במערכת החינוך שלנו. 
מורות מלאות השראה וגדושות רעיונות ללמידה משמעותית: 
ליאת שמוכרת כ"מורה בפיג'מה" כותבת בלוג מדהים על העשייה החינוכית שלה בכיתה א'
הילי זוורו שכותבת בלוג על לימודי האנגלית בבית ספר היסודי.
(ממליצה בחום לקרוא!)
כמו כן, יצא לי להתכתב לא מעט עם מורה בשם ארנסט מרים מניר עציון שלה, שיטות מיוחדות וחדשניות במתמטיקה. היא שיתפה אותי בדרך יצירתית ויעילה שנועדה להתגבר על הקשיים בפתרון בעיות מילוליות.
נושא בעיות מילוליות אינו פשוט לילדים, בעיקר לילדים בכיתות הנמוכות, מאחר ונדרשות מהם פעולות רבות שלא קשורות רק לתחום המתמטי: קריאה טכנית, הבנת הנקרא, הבנת השפה, הבנת המטרה וכו'.  
לכן, כל עיסוק בבעיה מילולית מחייבת המחשה עד כמה שניתן. 
מרים הציעה לי לתת לילדים להמציא בעצמם את הבעיות, כך שהם יהיו הגיבורים של הבעיה והבעיות יהיו מעולמם, מה שיקל עליהם להתחבר לתוכן הבעיה ואזי על פתרונה. 
לאחר ההמצאה של הבעיה הילדים מסריטים אותה, ממש מכינים סרט קצר בו הם מככבים.
את הסרטון מציגים בכיתה ופותרים יחד.

אז איך זה עבד?!

תחילה, העברתי שיעור בו הצגתי לילדים בעיה מילולית מוסרטת שאני הכנתי יחד עם בתי נגה באותו האופן שבו אני מצפה מהם לעשות. לאחר השיעור סיפרתי להם על תחילת הפרויקט ואתם בטח יכולים לדמיין את השמחה וההתרגשות ששרה בכיתה.
הסרטון לדוגמה של בתי נגה:




לאחר שהילדים המציאו את הבעיה הם שלחו לי אותה לאישור ולאחר האישור הם הסריטו אותה. 
ילד שאישר לי שהסירטון שלו מוכן קיבל תאריך להצגתו בכיתה. 
אני הכנתי את דף העבודה מותאם לסירטונים שנראה כך:


כאשר הגיע תאריך ההצגה, צפינו יחד בסרטון (בסיום לא שכחנו למחוא כפיים!), דנו על הבעיה וחלקתי לילדים דף עם הבעיה כתובה כפי שצריפתי למעלה. לילדים ניתן זמן לפתרון הבעיה באופן עצמאי ולבסוף, שמענו מפי הילדים את הדרכים השונות והמגוונות לפתרון הבעיות.

מספר דגשים חשובים:
  • מומלץ לשתף את ההורים בתחילת הפרויקט ברציונל שלו ודרך העבודה. השיתוף  מגייס אותם לפרויקט, מה שמשפיע על טיבו.
  • חשוב לציין בפני הילדים וההורים שאין לצלם את הבעיה לפני אישורה. עדיין מדובר בשיעור חשבון וחשוב לשמור על רמה ומגוון.
  • ישנם ילדים שמתביישים או חוששים להציג מול הכיתה, יש להיות רגישים לכך ולאפשר להם להציגה בקבוצה קטנה מתאימה או לחילופין להציגה ללא סירטון כלל (דף בלבד).
  • הכי חשוב: יש לערוך שיחה מקדימה לפרויקט ולדבר על חשיבות הצפייה ב"עין טובה" בסירטונים.
--------------------------------------------------------------------------
יש לכם דרכים נוספות ללימוד נושא זה בדרך יצרתית? אשמח לשמוע! ניתן לכתוב מטה בתגובות לפוסט זה.
ניתן למצוא אותי גם בפייסבוק Naama Meiri Makov

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"אוצרות הסיפור שלי" - מטלת קריאה לחופשת הפסח