העשרת אוצר המילים

דרך יצירתית ויעילה, דרכה העשרנו את אוצר המילים של תלמידי בית הספר והרחבנו לילדים הן את המאגר הקולטני (הבנת המילה) והן את המאגר היוצרני (שימוש במילה) היא הפעלת "לוח מילים" בכיתות ופעם בחודש מכירתן ב"שוק מילים".
נשמע מעט מוזר מכירת מילים... הנה הסבר קצר על התהליך:

לוח מילים:
לאורך השנה פעל "לוח מילים" בכיתות, לוח על גביו הדבקנו מילים וביטויים חדשים אותם למדנו דרך סיפורים, שירים, קטעי מידע שעליהם עבדנו בכיתה...

לוח מילים בכיתה א' לדוגמה:



לפני קריאת סיפור, שיר או קטע מידע "הברקנו" בין שלוש לארבע מילים חדשות שבהמשך יופיעו בקטע הקריאה. "להבריק מילה" משמעה להציג אותה על גבי כרטיסיה בפני הילדים, לשבץ אותה במשפט מתאים ו/או להגיד מילים נרדפות או ניגודים למילה כדי לעזור להם לפרש את המילה דרך הקשר, לשמוע מהם רעיונות לפירוש המילה ואז כמובן להסביר להם את המשמעות הנכונה והמדויקת של המילה.
לדוגמה: המורה מבריקה את המילה "קצץ" שמופיעה בספר אותו היא עומדת לספר לילדים. תחילה היא מציגה את המילה הכתובה על גבי כרטיסיה לתלמידים ושואלת "מי חושב שהוא יודע מה משמעות המילה "קצץ"? אני אגיד לכם משפט ובו תופיע המילה "קצץ" - "אבא קצץ את הירקות". לאחר מכן, המורה תשמע את תשובות הילדים לפירוש המילה "קצץ" ותציין את המשמעות הנכונה והמדויקת.

מורה מבריקה ביטוי:

לאחר שפירשנו מספר מילים וביטויים שיופיעו בסיפור, אנו תולים את המילים על גבי לוח המילים תחת האות הפותחת.





מספר דגשים:
-בחירת המילים צריכה להיות משני טעמים: הראשון, מילים שכיחות המתאימות לגיל הלומד ואילו השני, מילים שהבנתן חיונית להבנת קטע הקריאה הרלוונטי.
-אחת לכמה שבועות "מנקים" את לוח המילים ממילים ישנות ומפנים מקום לחדשות. כדאי וחשוב לעשות זאת יחד עם הילדים. אילו מילים הם חושבים שהם כבר מכירים ואינם צריכים שיהיו תלויים עוד על גבי הלוח, אילו מילים כבר אינן רלוונטיות וכו'...
- את המילים הישנות מכניסים לתוך קופסה מיוחדת "קופסת המילים" וניתן מידי פעם לערוך פעילויות שונות עם המילים שנמצאות בה, בהתאם לגיל. לדוגמה:בכיתות הנמוכות סידור מילים לפי א"ב, בכיתות היותר גבוהות מיון המילים לפי שם עצם -פועל -שם תואר וכו'...
- את האותיות התלויות על גבי הלוח קיבלתי מאחת המורות ולכן אינני יכולה לתת קרדיט למעצבת אך, אני יכולה להפנות אתכם לאתר המקסים של מרינה, שמעצבת כותרות מקסימות ללוחות כיתה ומומלץ לשוטט בו ללא קשר לפעילות זו.
ניתן להוריד שם אותיות המתאימות ללוח זה  בקישור הבא.  (יש לגלגל את העכבר עד "כותרות לכיתה א".)


שוק מילים:
פעם בחודש, התקיים בבית הספר "שוק מילים" בו נמכרו מילים חדשות שנלמדו באותו החודש בכיתות.
לאחר שלוח המילים התמלא לאורך החודש במילים וביטויים חדשים, כל כיתה שלחה לשוק זה כשלושה ילדים שמכרו מילים ב"שוק המילים", מהלוח הכיתתי שלהם.
"שוק המילים" נערך ברחבת בית הספר,  ביום שישי מספר דקות לפני תום יום הלימודים, אליו הוזמנו ההורים ובני המשפחה. כל כיתה הציבה שולחן ובו הציגה את המילים הנמכרות. כל ילד דאג להכין מראש שלט לדוכן שלו וכרטיסיות קטנות עם המילה שמכר כדי שיוכל לתת אותה להורה שמעוניין לקנות.
דרך המכירה צריכה להיות יצירתית והילד צריך לחשוב כיצד הוא משווק ומסביר את המילה לקונים.
דוגמה: "כדאי לכם לקנות את המילה... כי..." וכו'...
וכמו בכל שוק ניתן לצעוק :)

מספר תמונות משוק מילים שנערך בתחילת שנה:

 שלוש בנות מוכרות מילים חדשות

 הורים משתכנעים וקונים את המילים.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
יש לכם דרך יצירתית נוספת להעשיר את אוצר המילים? אשמח לשמוע!
ניתן לכתוב לי בתגובות לפוסט או דרך משלוח הודעות אישיות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

משחקים ללימוד הקריאה

"זה רק אני והגלשן שלי" פעילות כתיבה ליום שרבי