הסתיו בכתה

הסתיו בעיצומו ואיתו תופעות טבע מדהימות שגורמות לי לעמוד פעורת פה למולן -השלכת, פריחת הכותנה והמדהימה מכולן  נדידת הציפורים.
לאחר סוכות הילדים הגיעו לכיתה והתבשרו שהקיץ נגמר ושקיר הנושא יצבע בצבעי חום-כתום-אדום:



על הקיר חיברתי כיסים ובהם דפי עבודה וכרטיסיות בנושא הסתיו: דפי חשבון, דפי כתיבה, כרטיסיות מידע ויצירה שהילדים יכלו לפעול באופן חופשי כאשר סיימו משימה לפני הזמן ובזמן שישבתי עם קבוצות עבודה.

תמונות מעוררות השראה לכתיבת סיפור


כרטיסיות "איך לצייר" שמלמדות איך לצייר ציפורים. הילדים נעזרו בהם לאייר סיפורים שכתבו.

 כתיבת סיפור לפי תמונה.
 דפי כתיבה לכתיבה חופשית.



חילקתי את הכיתה ל-5 קבוצות (הפעם לפי הרמה בהבנת הנקרא) וכל קבוצה קיבלה לחקור את אחת מהציפורים החורפות / חולפות בארץ: נחליאלי, חסידה ודיה.

תחילה, הדבקתי על קירות הכיתה תמונות של הציפורים והילדים התבקשו להסתובב, להתבונן בתמונות ולכתוב את כל מה שהם יודעים על הציפור שלהם מידע קודם ומהתמונות שתלויות. (אגב, ההסתובבות בין התמונות עזרה מאוד לילדים התזזיתיים ונתנה מענה לצורך שלהם בתנועה).
לאחר מכן, ישבנו בקבוצה והילדים שיתפו במידע שהם אספו על הציפור מה שעזר לנו אחר כך בקריאת הטקסט המידעי.
כל קבוצה חקרה את הציפור בקריאה בטקסט יחד איתי (את הטקסט על הנחליאלי לקחתי מדרך המילים א' ואת הטקסט על החסידה לקחתי מדרך המילים ב' ולכן אינני יכולה לצרף כקובץ אך את הטקסט על הדיה ערכתי ולכן מצרפת אותו כקובץ).

ביום השלישי לעבודה, כאשר בעצם עבדתי עם כל הקבוצות וכל קבוצה הייתה מומחית לציפור אותה קיבלה, עירבבתי בין הקבוצות ויצרתי 5 קבוצות חדשות המורכבות מילדים שלמדו על הנחליאלי, ילדים שלמדו על החסידה וילדים שלמדו על הדיה. לכל קבוצה ניתן הזמן ללמד את שאר חברי הקבוצה (החדשה) על הציפור אותה חקרו.
הילדים התלהבו ללמוד על הציפורים האחרות (הרי הם ראו שעוסקים גם בהם במשך השבוע והיו סקרנים) אך בעיקר נהנו ללמד.בנוסף, הם למדו מיומנויות חשובות כמו עמידה מול קהל, הקשבה, התחשבות (עוד ילדים רוצים לדבר, יש עוד קבוצות מסביבי...) כמובן שיש עוד על מה לעבוד...אך הפעילות בהחלט השאירה טעם של עוד!

בכל יום ראשון בבוקר הילדים מקבלים שיר אותו אנו שרים כל בוקר, לאורך השבוע. לאורך שלושת השבועות האחרונים הילדים קיבלו שירים בנושא הסתיו (שירים שאני מאוד אוהבת והיה לי נעים לפתוח איתם את הבוקר)
 סתו / שמשון חלפי ,נחליאלי /אהוב מנור , אילו ציפורים /נעמי שמר (הקבצים להורדה:נחליאליסתואילו ציפורים)
גם השירים, חיברו אותנו לנושא הנדידה.
בעקבות האחרון (אילו ציפורים) ערכתי דמיון מודרך: ביקשתי מהילדים להרכין ראשם על השולחן, לעצום עיניים ופשוט "עפנו עם הדמיון" יחד עם הציפורים. כל אחד דמיין שהוא ציפור שהרגע יצאה למסע הנדידה שלה לארץ ישראל ובדיוק כמו השיר ניסנו לדמיין את הסיפור המיוחד של אותה ציפור
"אילו סיפורים היו ודאי לציפורים..."
 אילו חוויות עברו עליה בדרך?! איך נראה העולם ממבט הציפור?! אילו ימים וארצות היא עברה?! האם ראתה רכסים מושלגים?! יערות עבותים?! האם נדדה לבד או בלהקה?! שאלות רבות היו לנו לשאול.
הילדים שיתפו אותנו בעייפות, הרעב והרוחות שהיה עליה להתמודד איתם. על חיות טורפות בדרך ומטוסים שהיה עליה להתחמק מהם. על ציפור נחמדה בדרך שהסכימה להם לנוח בקנה.
היו להם סיפורים מרתקים!
 את הסיפורים הם העלו על הכתב והוסיפו ציור מתאים.
להלן מספר מצומצם של דוגמאות:




------------------------------------------------------------------------------------------------------------
יש לכם רעיונות נוספים ללימוד נושא הסתיו בכיתה? אשמח לשמוע!
ניתן למצוא אותי גם בפייסבוק  Naama Meiri Makov

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אותיות דגושות ורפות

מצאתי מפת אוצר אמיתית!

"המורה, סיימתי את המשימה!"