אותיות דגושות ורפות
ילדים רבים מתבלבלים בהגיית האותיות הדגושות והרפות (בּ - ב, כּ - כ, פּ - פ).
למעשה זו הטעות השכיחה ביותר אצל ילדים בלימוד הקריאה.
שמתי לב שכאשר נותנים לילדים תומכי זיכרון (תמונה, סיפור, שיר או הצגה) מתוך עולמם, הם זוכרים טוב יותר.
לאורך השנים אספתי סיפורים על האותיות הדגושות והרפות שעוזרים לילדים לזכור את הצליל של האות,
ואני מביאה זאת לפניכם:
האות פּ ו-פ
אני מציגה לילדים את האות פּ החביבה (עשויה מקרטון מרוסס זהב ולה מחובר חרוז עם חוט דייגים), שיצאה לה לטיול בחורשה. היא פוגשת בדרכה בעלי חיים שהאות פּ מופיעה בשמם: פרה ,קיפוד, פרפר היא גם פגשה פרח... בשלב זה אני שואלת את הילדים אילו עוד צמחים ובע"ח היא יכלה לפגוש? (פרג, פרעוש, פלפל וכו...) לפתע, הופיעה רוח עזה(!!) והחלה לנשוב בחוזקה. אני מזמינה את הילדים לנשוף יחד איתי ואנו מפיקים יחד את הצליל: "פפפפפפ" באותו הזמן, אני מורידה את הדגש. אני מספרת לילדים שהרוח העיפה את הדגש שב-פּ והפכה אותה מאותו היום ל-פ
ובגלל אותה רוח, הצליל שלה הפך ל-פפפפ...
כמובן שהרוח לא מנעה ממנה להמשיך בטיול והיא אפילו פגשה בדרכה בע"ח וצמחים רבים: שפן, ג'ירפה, קרנף, שחף, רקפת... וכדאי לתת לילדים לחשוב על עוד צמחים ובע"ח שהיא פגשה...
אחר כך כשהם נתקלים ב-פ הם מחפשים את הדגש וחושבים האם הוא ישנו או שמא הרוח העיפה אותו...
האות בּ ו-ב
את האותיות בּ ו-ב אני מלמדת באותו האופן רק הסיפור שונה...
האות בּ (גם היא חביבה!) טיילה בעיר ופגשה בדרכה: בית, בלון, בננה וכו'... (לא לשכוח להזמין את הילדים לחשוב על עוד חפצים אותם פגשה...) ולפתע הגיע גנב (בשלב הזה אני דרמטית... אני מכבה את האור ומוסיפה מוסיקה של משימה בלתי אפשרית ונותנת לבובת הגנב להחזיק פנס. הגנב מטייל בין הילדים...קצת מדגדג אותם... קצת בודק בתיקים שלהם...זה משעשע אותם מאוד!) ו... גונב את הדגש (!!!)
ה-ב המסכנה, הגנב גנב לה את הדגש... ומאותו היום היא נשמעה קצת אחרת: "בבב" בגלל אותו גנב.
אחר כך, כשהם נתקלים ב-ב הם מחפשים את הדגש. האם הוא ישנו או שמא הגנב גנב אותו...
מצרפת לכם.ן מצגת -משחק לתרגול הנושא.
למעשה זו הטעות השכיחה ביותר אצל ילדים בלימוד הקריאה.
שמתי לב שכאשר נותנים לילדים תומכי זיכרון (תמונה, סיפור, שיר או הצגה) מתוך עולמם, הם זוכרים טוב יותר.
לאורך השנים אספתי סיפורים על האותיות הדגושות והרפות שעוזרים לילדים לזכור את הצליל של האות,
ואני מביאה זאת לפניכם:
האות פּ ו-פ
אני מציגה לילדים את האות פּ החביבה (עשויה מקרטון מרוסס זהב ולה מחובר חרוז עם חוט דייגים), שיצאה לה לטיול בחורשה. היא פוגשת בדרכה בעלי חיים שהאות פּ מופיעה בשמם: פרה ,קיפוד, פרפר היא גם פגשה פרח... בשלב זה אני שואלת את הילדים אילו עוד צמחים ובע"ח היא יכלה לפגוש? (פרג, פרעוש, פלפל וכו...) לפתע, הופיעה רוח עזה(!!) והחלה לנשוב בחוזקה. אני מזמינה את הילדים לנשוף יחד איתי ואנו מפיקים יחד את הצליל: "פפפפפפ" באותו הזמן, אני מורידה את הדגש. אני מספרת לילדים שהרוח העיפה את הדגש שב-פּ והפכה אותה מאותו היום ל-פ
ובגלל אותה רוח, הצליל שלה הפך ל-פפפפ...
כמובן שהרוח לא מנעה ממנה להמשיך בטיול והיא אפילו פגשה בדרכה בע"ח וצמחים רבים: שפן, ג'ירפה, קרנף, שחף, רקפת... וכדאי לתת לילדים לחשוב על עוד צמחים ובע"ח שהיא פגשה...
אחר כך כשהם נתקלים ב-פ הם מחפשים את הדגש וחושבים האם הוא ישנו או שמא הרוח העיפה אותו...
האות בּ ו-ב
את האותיות בּ ו-ב אני מלמדת באותו האופן רק הסיפור שונה...
האות בּ (גם היא חביבה!) טיילה בעיר ופגשה בדרכה: בית, בלון, בננה וכו'... (לא לשכוח להזמין את הילדים לחשוב על עוד חפצים אותם פגשה...) ולפתע הגיע גנב (בשלב הזה אני דרמטית... אני מכבה את האור ומוסיפה מוסיקה של משימה בלתי אפשרית ונותנת לבובת הגנב להחזיק פנס. הגנב מטייל בין הילדים...קצת מדגדג אותם... קצת בודק בתיקים שלהם...זה משעשע אותם מאוד!) ו... גונב את הדגש (!!!)
ה-ב המסכנה, הגנב גנב לה את הדגש... ומאותו היום היא נשמעה קצת אחרת: "בבב" בגלל אותו גנב.
אחר כך, כשהם נתקלים ב-ב הם מחפשים את הדגש. האם הוא ישנו או שמא הגנב גנב אותו...
מצרפת לכם.ן מצגת -משחק לתרגול הנושא.
תגובות
האות כ טיילה בארמון ראתה כיסא וכירכרה ראתה מלאך
הוא התקרב והך הנקודה נעלמה.
כשהמשיכה בטיול פגשה
הלך. ומלך וסכך מקווה שעזרתי קצת🙂